Jag vill inleda detta inlägg med att först och främst be er alla om ursäkt för att sidan varit helt utdaterad, det ska bli ändring i framtiden jag lovar!
Mycket har hänt den senaste tiden och nu ser vi väl alla fram emot våren, hoppas jag? Vad är det senaste som hänt kanske ni undrar, jo min vän Olle ringde förra helgen och frågade om jag ville följa med honom på en bilbärgning som låg nära Åsnen i Kronoberg, givetvis tackade jag ja! Det var en ny upplevelse då jag under många år fått stå ut att höra på hans historier och hu han älskar sitt arbete och alla dess utmaningar som följer dagligen. Nu fick jag äntligen chansen att följa med på en riktig bilbärgning och det var en befriande känsla, något jag faktiskt inte hade räknat med. Man hjälper folk på vägarna som råkat ut för olika problem samtidigt som får köra lastbil på arbetstid vilket jag hyser stor passion, trots att personbilar ligger mig närmast om hjärtat. Om jag inte arbetat inom vården så hade jag kunnat tänka mig att bärga bilar istället.
Bilbärgare är besatta av blixtljusramper och backkameror
Det är något med att köra bil sent om kvällarna och bevittna kraftfullt gult sken som lyser upp hela omgivningen. En bilbärgare måste enligt lag utrusta sitt fordon med varningsljus, om man bara kunde få montera dom på vanliga personbilar så hade jag varit först ut kan jag lova. Blixtljusramper måste godkända enligt R65 direktivet för att få användas på allmäna vägar, och det har naturligtvis Olle stenkoll på. En sak som jag noterade så snart jag satte mig i bilen var hur Olles säkerhetstänk präglades av all högteknologisk utrustning som fanns i kupén. En stor skärm som var kopplad till en backkamera möjliggjorde en 180 grader synvinkel, optimalt när man ska backa fordonet, framförallt i trånga utrymmen. Jag kommer nog att ta efter och själv installera en backkamera på min egna bil men tyvärr blir det ingen blixtljusramp då förmodligen hade fokuserat mer på ljuset än på vägen.